Termékek

Ami viszont biztos, hogy mind a múltban, mind a jelenben, mind pedig a jövőben a közlekedési eszközöket el kell látni hajtóanyaggal. Fontos kiemelni egyúttal, hogy ezek az autók árban már versenyre kelnek a hagyományos autókkal is, fenntartásuk pedig egyértelműen jobb, mint a belső égésű motorral rendelkező autóké.

A legfontosabb kérdés a hatótávolság, illetve az ezzel szorosan összefüggő elektromos autótöltők. Ami magukat a közlekedési eszközöket illeti 2 fő csoportot különböztetünk meg:

  • tisztán elektromos (BEV –Battery Electric Vehicle) autók
  • plug-in hybrid (PHEV – Plug-In Hybrid ELectric Vehicle) autók

A Plug-In Hybrid járművet két típusú erőforrás hozza mozgásba: elektromos motor és/vagy belsőégésű motor. Ezek az autók jellemzően sokkal kisebb kapacitású elektromos energia tárolására képes akkumulátorral vannak ellátva, amely 20-80 kw távolság megtételéhez elegendő energiát tud biztosítani. Addig, amíg a tároló akkumulátorban van megfelelő mennyiségű áram, az autó tisztán elektromos üzemmódban közlekedik, azután viszont az elektromos motorok helyett a belső égésű motor veszi át a jármű mozgatását. Ma már a hybrid jellegű autók nem csak benzin, hanem dízel motorral is kaphatók.

A tisztán elektromos autókat csakis és kizárólag villanymotor hajtja, amelyeknek az energiaellátását a járműbe szerelt akkumulátor telep biztosítja. A hatótávolságot természetesen az akkumulátor kapacitása határozza meg, vagyis hogy meddig (mekkora távon) tudja elektromos energiával meghajtani az autót. Abban az esetben, ha a az akkumulátor lemerül, a jármű nem képes tovább közlekedni, az akkupakkot fel kell tölteni.

A legkorszerűbb autók akkumulátora szinte kizárólag lítiumon alapul, ezek több ezer töltési ciklust is kibírnak. Másik óriási előnye ennek az alapanyagnak, hogy itt már nem kell számolni az ún. „memória effektus”-sal, ami annyit jelent, hogy bármilyen töltöttségi szintről megkezdődhet a töltés, illetve a maximum szint elérése előtt is megszakítható.

Az autók képviselik a legfontosabb és leggyakoribb közlekedési eszközöket, szinte minden családot közvetlenül, akár hatványozottan is érint, ennek következtében a hatótávolság kérdésköre itt a legérzékenyebb. A hatótávolság növelése érdekében nagyobb és nagyobb kapacitású tároló egységeket (akkumulátorokat) építenek be az autókba, ezek akár több tíz kilówatt órásak is lehetnek (pl. a Tesla Model S-ben 60-85 kwH-s akkumulátor van).

A szűk keresztmetszet természetesen mindig az idő, nem mindegy, hogy az akkumultátor feltöltése mennyi időt vesz igénybe. Míg a belső égésű motorok esetében a tankolás csupán pár percet vesz igénybe, a töltőállomások (benzinkutak) nagyon sűrűn vannak, addig ugyanez sajnos nem mondható el az elektromos autókat kiszolgáló töltőállomásokról, legalábbis hazánkban biztos nem.

A töltés tekintetében két dolog határozza meg a kérdésre a választ:

  • mennyi áramot tudunk a hálózatról az autóra kapcsolni
  • mennyi energiát tud egységnyi idő alatt az autó akkumulátora fogadni.
Fontos kiemelni, hogy az elektromos autók töltése leginkább az autóba beépített töltőberendezés, ami meghatározza, hogy egységnyi idő alatt mennyi áramot képes felvenni. Magyarul: hiába van nagy teljesítményű töltőnk, ha az autó nem képes azt a mennyiséget felvenni. Figyelem: az esetek túlnyomó részében az autóba beépített töltőberendezés nem cserélhető, nem növelhető, így utólagos csere, kapacitás növelés nem lehetséges. Ezt a paramétert már az autó vásárlásakor tudnunk kell! Ezek az eszközök alakítják át az áramot úgy, hogy azt az autó akkumulátora fogadni és tárolni tudja.

A töltőállomások intelligens/okos eszközök, amelyek garantálják a biztonságos töltést, teszik mindazt úgy, hogy összehangolják a töltő, valamint az autó energia leadását, illetve felvételét. A töltés csakis akkor indulhat meg, ha a két eszköz vezérlő egységei mindkét oldalon biztonságosnak találják azt.

Töltő típusok

Otthoni töltés

Jelen pillanatban ez a leggyakoribb töltési forma, jellemzően éjjel töltenek.

Jellemzői:

  • a folyamat lassú (8-12 óra per töltési ciklus), de mivel nem teljesen lemerült akkumulátort került töltésre, így a folyamat gyorsabb
  • 1, vagy 3 fázisról, fázisonként 10-16 amperről történik
  • kizárólag váltó áramú töltők, ezek 2 féle csatlakozóval kapcsolódnak az autókhoz
  • Type 1: Nissan Leaf, Kia Soul, Peugeot Ion
  • Type 2: Tesla Model S, VW eGolf, Renault Zoe
  • egy fázison 2,3 – 3,6, három fázison 11 kw körül ad le
  • a töltési idő az autóban lévő inverter kapacitásától függ, vagyis milyen gyorsan képes a váltóáramot egyenárammá alakítani
  • Pl. egy 24 kwH-s autó töltése 16 A-s töltővel, 7-9 óra (Nissan Leaf)

Gyári töltés

Normál esetben az autókhoz tartozik egy gyári töltő is, mint alapfelszereltség.

Jellemzői:

  • széria felszereltség
  • 10 A körüli teljesítmény
  • segítségével konnektorról bárhol tölthetjük az autónkat

KIA Soul gyári töltő, Forrás: KIA

Fali töltés

A gyári töltők otthoni változata.

Jellemzői:

  • elegáns, kényelmes
  • könnyen használható
  • paraméterei igazodnak, vagy megegyeznek a gyári töltők adataival

GE fali töltő, Forrás: GE

Utcai gyorstöltő

Leginkább közterületeken, bevásárló központokban, hotelekben találkozunk velük.

Jellemzői:

  • nagyobb teljesítményű, 3,6-40 kw-os, váltóáramú töltők
  • jellemzően gyorstöltők
  • Magyarországon jellemzően 11 22 –kwH-s töltők találhatók, ezek az áramszolgáltatók (EOn, Elmű) által telepített gyorstöltők, Type 2-es csatlakozóval ellátott egységek
  • használata regisztrációhoz kötött
  • töltőkábel nélküliek, ezeket magunkkal kell vinnünk
  • a töltési sebesség sajnos ebben az esetben sem a töltő leadási kapacitásától, hanem az autó felvevő kapacitásától függ (emiatt érdemes nagyobb kapacitású inverterrel rendelni az autót)
  • globális autótöltő térkép itt található

Villámtöltő

Segítségükkel sokkal gyorsabban tölthetők az elektromos autók.

Jellemzői:

  • nagyfeszültségű egyenáramot használnak (450-1000 V), akár 150-400 Amper áramerősséggel
  • Mode 4 típusú villámtöltők, ezek az autó töltését úgynevezett töltésszabályzóval végzik
  • ennek köszönhetően a tejesen lemerült akkumulátorokat 75-80%-os szintre nagyon rövid idő alatt képesek feltölteni, amihez akár 30-50 perc is elegendő
  • drága berendezések, jellemzően zsúfolt és express helyekre telepítik őket (autópályák)
  • szabvány szerint csak fix kábelesek, saját töltőkábellel hozzuk nem lehet csatlakozni a nagyon nagy áram mennyiség miatt
  • az egyenáramú DC töltéshez a autók is külön, ennek megfelelő csatlakozóval rendelkeznek, vagy olyannal, amihez az egyenáramú töltéshez teljesen külön nagyáramú csatlakozó van kialakítva
  • hátránya, hogy a nagyon megterheli az akkumulátort, emiatt az élettartama (ciklusa) sajnos csökken.

Elektromos autótöltők telepítése

Abban az esetben, ha úgy dönt, hogy otthonában, vagy cégénél gyorstöltőt telepít (MODE 3), akkor figyelembe kell vennie néhány nagyon fontos paramétert.
Figyelem: a töltőket csakis szakképzett villanyszerelők helyezhetik üzembe!

Ezek elhelyezését tekintve lehetnek:

  • kültéri töltők
  • beltéri töltők

Kültéri töltök

Kültéri telepítés esetén alapkövetelmény a töltő vízhatlansága, vagyis az úgynevezett IP Védelem. Minimum követelmény az IP54-es szabvány, ami azt jelenti, hogy bármilyen irányú fröccsenő vízsugár és porbehatás ellen védettnek kell lennie.
A töltőnek kell rendelkezzen a CE megfelelőségi tanúsítványnak, vagyis a töltő megfelel az EU-ban hatályos szabványoknak, illetve érintésvédelmi előírásoknak is.

Hogy milyen töltőt tudunk felszerelni az sok paramétertől függ, ezek:

  • szabványelőírások
  • jármű fedélzeti töltője
  • ingatlan villamos hálózata

Beltéri töltök

Bármilyen telepítés előtt meg kell vizsgálni az ingatlan elektromos hálózatát, paramétereit, hiszen nem biztos, hogy a lehetőségeink megfelelnek a céljainknak. Ha a rendszerünk nincs köszönő viszonyban a fogyasztók arányával, akkor folyamatosan problémákkal fogunk küszködni, sok esetben a teljesítmény bővítés kikerülhetetlen, ennek szolgáltatói díja van, és ezt is csak szakemberek végezhetik el!

A fali töltőket csupán akkor lehet a hálózatra kötni, ha azok rendelkeznek túláram- és áramütés elleni védelemmel is, ezek elhelyezése helyzettől függően változhat.

Töltés befejezése után a töltőkábelt az autóból a gyártó előírásainak megfelelően kell eltávolítani.

A töltőkábel esőben, hóban is használható, de ügyelni kell, hogy a csatlakozó vízbe, vagy sárba ne kerüljön, csatlakozó nedves tisztítása szigorúan tilos!

A töltőkábelek kialakítása robusztus, azaz nem igényelnek karbantartást. A kábel sérülése, törése, repedése esetén használni tilos, cseréje kötelező. A csatakozók és kábelek javítása, toldása, ragasztása szigorúan tilos, mivel az baleset-, élet-, és tűzveszélyes.

Az elektromos és plug-in hybrid autók használata biztonságos, és a jövőt képviselik, viszont mindenképp be kell tartani a szigorú műszaki előírásokat.